søndag den 15. marts 2009

Fredagshygge

Når man nu er ved slagteren, så skal man altid huske at spørge efter nogle hundeben - og min slagter er altid god for nogle store (meget store) ben. Cia var ude under en busk for to timer med sit ben, og Uno lå i hundegården for 4 timer og endte (desværre) med at begrave benet i hundegården, så nu varer det noget tid, før jeg kan begynde at træne hundegård med Cia, for Uno vil ikke lade Cia komme ind i hundegården.
Eller det ender med, at jeg må ud for at grave benet op og fjerne det.
Men begge hundene havde det rigtig hyggeligt !


Godbidder for hunde af et vist format


Uno har for nogle gange været alene til træning - og hvor har hun nydt det. Det er tydeligt at mærke, at det er godt for hende at være afsted uden det lille vedhæng. Uno arbejder bedre og bedre - hun er meget mere intens og nærværende efter Cia er flyttet ind. Dejligt at mærke. I agility er det også tydeligt at Uno nu er glad for at være på banen; hun er hurtig og fremadrettet samt reagerer så fint på mine kommandoer - måske er jeg også blevet bedre til at time kommandoerne - ikke dårligt. Det er også tydeligt, at Uno nu er glad for såvel agilitylity som lydighed - og det har knebet indimellem.

Med Cia har jeg ikke rigtig prøvet lineføring/fri ved fod. Jeg har meget arbejdet med kontakt samt separate øvelser med hende. I dag til træning skulle vi så prøve traditionel lineføring - og hun gik som en drøm - så fokuseret og opmærksom. Selvfølgelig ikke lang tid ad gangen, men bare så flot. Jeg er virkelig stolt af hende. Nu skal jeg bare huske at sætte de verbale kommandoer på, så hun ikke kun reagerer på mine håndtegn.

Lørdag var Cia så igen med til træning sammen med Uno - både rally og agility. Cia kiggede og kiggede - og lærte (håber jeg). Tunnellen måtte hun lige prøve - og den tog hun helt uden problemer - også tilbage igen. I stuen har jeg en lille tunnel fra IKEA liggende - og den er hun klikket på, så det var nok derfor tunnelen ude i virkeligheden blev accepteret så hurtigt.

Men når man er ude så mange timer, må man også sove af og til. Cia sad så fint og kiggede og sov af og til. Da vi kom hjem, skulle der også soves igennem. Desværre var Cia senere på aftenen så træt, at hun nærmest ikke ville åbne øjnene. Dagen efter var hun igen mat, så det har sikkert været for meget for hende - eller hun har tumlet for voldsomt i skoven. Uno er helt skarp på at sno sig mellem træerne, men det er tydeligt, at Cia har noget at lære der. For hun prøver alt for ofte at flytte træerne, så hun har formentlig slået sig på et par stykker af dem.

Cia har nu også prøvet at gå et spor. Det er ikke noget jeg har prøvet særligt meget, men jeg har lagt mærke til, at når vi er i skoven og Uno ikke er at se for Cia, så søger Cia efter hende (altså sætter næsen i jorden og går i hendes spor for at finde frem til hende). Jeg lagde et duftspor med godbidder. Cia gik lidt ved siden af sporet og gik meget hurtigt fremad. Det er bestemt noget, vi skal prøve igen. Uno fik også et længere spor, og hun er klart bedre til det end jeg. Hun går pænt og sikkert fremad med meget få udsving.

1 kommentar:

  1. Häftigt att läsa att Cia går från klarhet till klarhet! Spårnäsan går i arv från mamma helt klart. Roligt!!!

    SvarSlet