mandag den 25. maj 2009

Afslutning i klubben

Den seneste weekend er gået med afslutning på forårssæsonen i klubben - en rigtig travl weekend.
Uno havde 2 løb i agility og 1 i spring - sammenlagt 3 x disk (surt show - og så endda på hjemmebane). For lydighed (Fører & Hund samarbejde) så det straks bedre ud.
Fører & Hund programmet er fra DGI (Dansk Gymnastik & Idræt (http://www.dgi.dk/Udover/Agility/Regler.aspx)) og er lavet for at matche såvel behovet for lydighed som agility-arbejde. Det består af hvalp/begynder samt klasse 1 -2 - 3.

Uno var oppe i FH2 og Cia i hvalpe klassen.

Blåt bånd til Uno og rødt bånd til Cia - dygtige hunde med fine præmier

Uno gjorde det faktisk rigtig pænt. Jeg missede som fører meget på manglende kendskab til programmet, og kunne derfor ikke helt få det gode frem i Uno. Jeg havde endda programmet med på banen og stod og læste på næste øvelse, mens dommeren noterede kommentarer !!

Der er rigtig meget lineføring, såvel traditionel gang som løb samt med hunden ved højre knæ.
Det kunne sagtens være bedre. Uno havde en del skævsidninger og flagrede i vendingerne. Faktisk gjorde hun det pænest ved gang i højre side.
Fremadsendelsen bøffede vi (læs jeg) totalt. Synd for hunden - og hun var endda lige blevet så god til stillingsskift (på 5 m afstand), men blot ikke denne dag. Indkald og apportering var okay, hvor hun er sikker, men bestemt ikke hurtig. I indkald ser hun altid ud, som om hun bliver i tvivl, om hun nu må komme ind til mig eller hun skulle være blevet liggende. Nå men det kan der helt sikkert arbejdes meget mere med.
Spring kombinationen (som ser sådan her ud _l_) gjorde hun helt perfekt Hendes stå var også til næsten top-point.
Feltsøget begyndte lidt usikkert, men da hun fandt den første genstand, gik det rigtig stærkt, så det scorede hun også næsten maximum.
Godt arbejde generelt, men helt klart også med muligheder for forbedringer (især fra førerens side).
Uno scorede 125,5 point (76% af max).

Senere på dagen skulle Uno også til uofficiel rally-prøve, men jeg trak hende ud efter 4 stationer; hun var slet ikke i humør til det, og jeg vil ikke kæmpe med hende 12 stationer mere - jeg synes ikke det ser godt ud, og jeg er ovebevist om, at det påvirker Uno i meget negativ retning. Nej så hellere forlade banen og lege lidt - og dermed lade sig diskvalificere - og det er vi (også) gode til.

Cia begyndte sin lineføring med at trække voldsomt på kassekreditten (jeg tror, vi meget hurtigt kom i minus-point). I sit/dæk/stå må jeg bruge godbidder, så det valgte jeg at gøre - heldigt, for det virkede på hende. Også i hvalpe-lineføring er det med hunden på højre side - det havde vi faktisk næsten ikke øvet, men denne del gjorde hun fint - mærkelig hund.

Fremadsendelse og indkald var tæt på top-point. Apportering vidste jeg godt ville være svært for hende (ikke noget hun ynder), men hun løb da ud til apporten og med lidt animering fra mig tog hun den også i munden og viste, at hun godt kunne løbe lidt med den - men så slut.

Gennem tunnellen var en super øvelse - jeg kunne faktisk bruge det som belønning for hende.

En meget relevant hvalpe-øvelse er, om hunden kender sit navn - og det gjorde Cia bestemt.

Også her er feltsøg - dog med godbidder. Stakkels Cia havde så en hundefører, som ville være rigtig god ved hende, så det var ret store pølse-stykker. Cia har aldrig før fået så meget pølse på én gang, så det var tungt at spise. Og så var der hele 3 af dem. Hendes søg var dog meget koncentreret og fint.

Cia fik ialt 131,75 point (88% af maximum), men jeg er stolt af hende. Der er ialt 11 pointgrupper - i de 4 fik hun 9,5, i 2 grupper fik hun 9 og i 2 andre fik hun 10 (altså maximum).
Desværre rigtig meget skod i lineføring, og når dommeren stod og voterede, viste hun flotte spanske skridt og lineføring, så alle andre hundeførere ville være grønne af misundelse, men når hun skulle - næh, når dommeren skulle vurdere hende, så var hun i gang med at teste træk-kraften på hundesnoren, så man skulle tro, hun var ansat som test-hund ved Dansk Teknologisk Institut.

Men hun er nu en dejlig hund alligevel; dog stadig med rigtig meget trods og selvstændig mening. Hun er meget robust og slet ikke til at skræmme. Hun kan dog sagtens gø af ingenting ude på gårdspladsen, men jeg har hende mistænkt for, at hun er ved at træne mig. Netop så jeg kommer ud for at se til hende, eller kalder hende ind med en godbid. Jo klog er hun skam.

Uno er gået i løbetid, men det påvirker hende ikke. Hun er lige så trænbar, som resten af året. Kort inden Cia kom til, blev Uno dog falsk drægtig og adopterede et tøjdyr, som jeg måtte tage fra hende. Nu skal jeg holde øje, om hun gør det igen senere på sommeren.

Uno har også en helt fantastisk tålmodighed med Cia. Cia kan forsøge at apportere Uno (hovsa, så kan Cia jo godt apportere, men hun burde nu vælge noget andet end Uno). Og Uno lader hende bare prøve. Kun hvis Uno ligger med et kødben eller er helt væk i drømmeland og bliver forstyrret af en hoppende og legesyg Cia, får Cia besked på at forsvinde. Heldigvis respekterer Cia dette.

Cia kom på vægten til morgen - 14.5 kilo ren Aussie.

Nu er mandagen også min egen - jeg har her til aften afsluttet hvalpeholdet, hvor vi blandt andet havde lavet pølse-træer og indkald gennem krattet. Hundene nød det meget, men nu tror jeg også, at hvalpe-ejerne har brug for at holde lidt sommerferie og blive klar til træning igen til efteråret. Også mig.

2 kommentarer:

  1. Supert med oppdatering igjen. :) Og gratulerer med resultatene. :)

    Lineføring er jo bestandig en utfordring.. de har det jo så travelt disse små. Ronja går som en gud på høyre side, men på venstre: ikke søren om hun har tenkt til det nei. :D

    Ha en fin dag. Hilsen Mona :)

    SvarSlet
  2. Stort grattis till fina resultaten!! Jag förstår inte riktigt allt du skriver dels pga språket (danska är SVÅRT) och dels pga att jag inte alls är insatt i grenarna, men jag förstår ju att Cia är en liten pingla som är härlig att jobba med precis som sin mamma!

    Undrar om det där med att gå fint på höger sida går i arv jag... Dizzy går hemskt gärna på höger sida på promenaderna och kan då gå fullständigt avslappnat och i fin position medans det på vänstersidan blir drag i kopplet och allt annat än fint gående. Hennes far Carrey är exakt likadan!!! Blir det lite press på dem och stimmigt runt omkring så väljer båda ofelbart högersidan!! :-D

    SvarSlet