søndag den 10. maj 2009

Computeren samler støv

Cia øver sig i at være i hundegården - og det går vist fint.

Nu er alle godt trætte efter 3 herlige træningsdage - så flot arrangeret af M & J - tak for det.
Der bliver snorket i næsten alle hjørner ZZZZZzzzz.....

Vi har lavet traditionel lineføring, feltsøg, øvet lidt rally og tricks og spor hver dag. Cia har mødt rigtig mange godt hunde i alle størrelser og farver samt andre hvalpe.
Den største oplevelse var dog at se Uno gå et forfølgelsesspor. En person markerer starten af sin rute og går gennem skov, buske og hvad der nu er i terrænet. Undervejs markeres ruten med bånd. Efter en tid sættes 4-6 hunde i række på personens spor. Den første hund går sporet for 100-200 m og overlader derefter sporet til næste hund i rækken og så fremdeles. Sidste fører samler markeringsbåndene ind. Skulle den forreste hund miste sporet, sættes næste hund frem. Uno og 4 andre hunde skulle prøve for første gang. Uno lagde ud og satte et tempo, så jeg nærmest måtte løbe gennem skov og krav for at følge hende. Den første del af sporet var i bløde buer, og da sporet efter ca 150 m drejede 90 grader til venstre, var det tydeligt, at hun mistede sporet. Hun var 2 m fra knækket og jeg kunne se på hende, at hun var ude af sporet. Så lod jeg næste hund tage over og gik selv bagerst i rækken. Igen blev hun grebet af det og tog sporet op, selvom hun reelt bare skulle følge rækken. Gruppen mistede totalt sporet undervejs, men fandt dog resten af det efter at have rodet noget rundt (stol på din hund.... altså).
Uno var så heldig at være den hund, som igen var forrest, da sporet sluttede, og hun blev glad for at finde personen, som var så flink at have godbidder til hende.
Det skal vi helt klart prøve mere af; jeg var virkelig imponeret af Uno. Hun virkede så rolig og sikker i sit søg.

Cia fik også trænet indkald, og hvor var jeg stolt, da jeg kunne kalde hende tilbage til mig, hvor hunvar på vej til de andre hunde - og flere gange endda. Måske var det hende, som var ved at træne mig i at give hende godbidder ;-))

En rigtig herlig 3 dages weekend med hundetræning hver eneste dag og godt selskab - kan man forlange mere. Jo så blev der også lige tid til lidt bistand som hjælper ved et stort agilitystævne, så det skal blive godt at komme på arbejde og slappe lidt af.

Cia har for få uger siden været i 5 dages pasning hos M & J - tak for det. Der var to andre dejlige aussier at lege med - og jeg har hørt, at det virkelig blev udnyttet. Det gik ikke mange timer, så var alle hunde sammen og nød det. Selv den store hanhund gav Cia lov til at være hvalp og rode rundt på ham. Jeg nød også opholdet, da jeg kunne rejse i tryg vished om, at min hvalp havde det godt. Uno var hos sin kuldbror, hvor der også er en Cavalier Spaniel og en Labrador - også gode at lege med.

Mine hvalpekurser er desværre slut - eller rettere det første sluttede, og jeg blev optaget af selv at træne hvalpe på mit eget hold. Og hvor jeg savner at være deltager på et hold - og blive inspireret til at gå hjem og træne videre. Jeg er med på en hold i 'hundesprog'. For mig virker det lidt for meget som fremmedsprog, men jeg vælger at oversætte efter behov og altså plukke, hvad jeg kan bruge. Noget af det gør, at jeg oplever at miste kontakten til Cia og at hun mister tilliden til mig. Det er skidt, så derfor må jeg oversætte dette 'hundesprog' ret nøje.

Cia er desværre tydeligt i en slags trodsalder nu. Alt for meget foregår på 2 bagben, så der er meget at lære med at bruge alle 4 ben på en gang. Lineføring er også noget, hun nærmest har glemt - og hun kan blive bange for hvad som helst. Nogen gange kan det føles som at begynde forfra, men hun slår vel hjernen til igen. Der må være noget tilbage derinde; der er i hvertfald proppet meget derind. Jeg kan så håbe, at det er det, hun drømmer om lige nu.

Lidt stemningsbilleder fra den sidste tid (som bestemt ikke er tilbragt foran computeren):

Der er mange, som venter på at se køerne danse

Køerne lukkes på græs for første gang i år - og de nyder det

De nye lam bestemmer selv, hvor de vil gå - og er slet ikke bange for Cia
Cia er nu heller ikke bange for dem

2 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt med en uppdatering!!! Det har varit saknat ska du veta! :-)

    Trotsåldrar är aldrig roliga, men oundvikliga. Jag har två tiomånaders systrar som också hamnat i en period av regelprövningar...

    Kramar från morsan Dizzy

    SvarSlet
  2. Tycker oxå det är kul med en uppdatering här :) Vi vill ju veta vad ni gör ;)
    Och det märks att dom är syskon och jämngamla - Chili är oxå inne i en konstig period :) Hoppas det går över....
    Ha det bra/kramar och nospussar

    SvarSlet