fredag den 13. februar 2009

Nok et nyt sprog

Cia begyndte sit liv med at høre svensk og lære hundesprog. Dansk kom til i 8 ugers alderen - og nu er vi gået i gang med engelsk.
Ord som Left, Right, Touch, Feet up og In the Box er kommet til. Og hvorfor nu det? Cia har været til sin første kombinerede hvalpe/tricks træning - og sikke en herlig start. Tiden med at betinge klikkeren er givet godt ud, for vi kunne kaste os lige ud i at lære Cia at dreje omkring sig selv med uret (om det er Left eller Right husker jeg ikke - og hos Uno hedder det noget andet!). Feet up er når forpoterne er oppe på en omvendt vaskebalje (hvorfor hedder det ikke paws up!). In the Box er når Cia er oppe i en papkasse med alle 4 poter - og papkassen er ikke stor.


Right or Left - that's up to you

Feet Up samt In the Box er helt klar. Touch er også helt fin, men den skal holdes i 10 sekunder, før den kan meldes klar, og der er vi ikke endnu - for klik betyder godbid, og det er noget Cia kan lide.
For Uno har jeg valgt, at kommandoerne, når hun arbejder til min venstre side er på dansk - og de modsatte (altså til højre) er på engelsk. Jeg finder at det er nemmere at huske de mange kommandoer der skal til. Uno finder det så ikke lige så nemt - hun er nemlig meget bedre til håndsignaler.


Jeg lovede et videoklip fra Sorø med dygtige Uno - det ligger her (tak til S & S for klippet).
http://www.youtube.com/watch?v=1dvOe0HEEKg&eurl=http://www.kenzo.mono.net/9993/Rally%20Tr%C3%A6ning&feature=player_embedded samt tak til alle jer andre for en hyggelig dag. Samt STOR tak til I + M for god oplæring af Uno og jeg.

'Med rettidig omhu' siger et stort dansk firma - ja det kan være rigtigt nok. I dag da støvsugeren skulle frem på gulvet, var jeg lige først rundt for at samle lidt pap og andre afbidte stumper sammen. Da jeg så lidt ivrig får fat i støvsugeren og går i gang, kører den lidt trægt hen over tæppet. Heldigvis stopper jeg hurtigt - for det viser sig, at jeg er begyndt oven i en frisk lille hundepølse, som nu er kørt godt ned i tæppet samt i støvsugermunden - hvorfor skulle jeg lige kigge den anden vej samtidig med at jeg begyndte at støvsuge. Nå støvsugeren og tæppet blev vasket omhyggeligt og jeg kunne fortsætte - men hvor var det ulækkert, så jeg vil spare jer for et billede (næsten).

Cia's første møde med støvsugeren for et par uger siden

Og da Uno er begyndt at fælde voldsomt, og det kan ses på tæppet, havde jeg faktisk dagen forinden overvejet, om tæpperne skulle tages væk, indtil Cia var blevet renlig (for at skåne dem). Men det kan jeg nå at gøre, inden jeg laver flere uheld på tæppet.

Cia har også snuset til agility; desværre blev hun lidt bange for vippen - eller rettere for lyden, når vippen går i gulvet. Jeg var ikke opmærksom på hende, da en anden hund tog vippen og Cia sad tæt ved. Men det får vi masser af muligheder for at vænne hende til. Jeg tænker at det lige så meget har været vibrationerne i gulvet kombineret med lyden, som har forskrækket hende, for lyde generer hende ikke væsentligt. Hun er helt tryg ved at gå i højden samt gå på smalle steder, og det er helt fint, hvor hun er nu aldersmæssigt.

3 kommentarer:

  1. Cia blir jo riktig internasjonal hun: svensk, dansk og engelskspråklig i en alder av 11 uker!! :) Det er ikke verst.
    Ha ei fortsatt god helg.

    SvarSlet
  2. Duktig liten tjej som lär sig så fint och snabbt! Och ljudet av gungan skrämmer säkert inte alls snart...

    SvarSlet
  3. Dom är lite roliga dom små ;) Min lilla tyckte en persienn som drogs ner var jätteläskig, men sen skulle den bara skällas ut :) Lite småspökiga, men det försvinner väl snart. Tycker att dom verkar väldigt framåt och tuffa för övrigt :)
    ha det bra// Syrran Chili m. matte

    SvarSlet