onsdag den 25. februar 2009

... og tiden går

Vild jagt i haven

Men vi kan også enes om at søge efter gulerødder


Når Uno trænes, må Cia pænt sidde bag døren og kigge på


Jeg har det lidt som om jeg ikke har set TV i de sidste mange uger (faktisk siden Cia flyttede ind) og rigtig meget af tiden går da også med at træne hundene i det ene eller andet. Cia er bare så lærevillig og parat til at prøve det hele. Hun er ikke til at køre træt. Uno er også mere på, når det er hendes tur - det må være en bivirkning af at have to hunde.

Lille Hjælper (gulvvask er også voldsomt interessant !!)

Cia har en opgave med at acceptere bilerne, men når følgeskabet er en tube med rogn, går det meget nemmere, så det har vi altid med til byen. Vi fik forleden besøgt en udendørs isskøjtebane med rigtig mange (hurtige) børn og høje lyde - og børnene ville rigtig gerne hilse på en sød lille hundehvalp - godt timet!

I haven kom forleden en kat på besøg - den må god nok have været modig. Uno jagtede den rundt og rundt, og den stakkels kat kunne ikke slippe ud, for haven og gårdspladsen er jo indhegnet. Jeg håber katten var stumphalet, inden den kom ind. Stakkels Cia blev så forfærdelig ræd; hun kastede sig ind ad døren, hen i det fjerneste hjørne i stuen og op på sofaryggen bag alle puderne. Hun turde kun gå ud igen, hvis jeg og Uno gik foran, men næste gang hun skulle ud, var der ingen problemet. Hun kunne sagtens lugte, at der havde været kattejagt. Og katten kommer helt sikkert ikke igen.

Cia med næsen det helt forkerte sted (oppe på bordet)

In the Box øvelsen fungerer helt fint; hun kan nu have alle 4 ben i en lille papkasse (og benene skal godt nok stå tæt sammen), men igen alt med klikkeren er en herlig leg. Feet Up og rundt på baljen er ikke lige så god - jeg har svært ved at få hende ud over de 180 grader rundt, men har besluttet, at hun selv må finde ud af, at det kan betale sig at tage alle 360 grader rundt. Dæk tog lige 2 minutter, så var den lært (altså på håndtegn, nu kommer den verbale del). Også Between sidder lige i skabet (hvor hun skal gå tæt rundt om mit højre ben og sætte sig lige mellem mine ben og kigge frem/op). Jeg skal huske nu at stå med samlede ben, for ellers er der en Cia-hvalp between mine ben (igen click+treat!). Højre ben er valgt for at distancere fra sit, som jo foregår ved venstre ben.

Target sidder også så godt, at vi nu har afstand på - jeg har lidt sværere ved at beslutte mig for, hvad hun skal gøre. Først havde jeg valgt venstre forben, men så ville hun hellere sætte højre forben på - og lige nu er det næsen, hun foretrækker at sætte på target. Den seneste øvelse er at hun separat skal løfte et bagben - jeg skal lige love for, at den hvalpetræning går ud på bagpartskontrol.

Hvor er det svært at lade være med at arbejde med hende, når hun så gerne vil. Det virker som om hun ikke er til at køre træt på træning.

Cia har nu efter 4 uger fået mod på også at gå ned ad trappen
(det tog Uno 2 uger og først efter at hun så en anden hund gå ned ad trappen)

Uno begyndte til Fører/Hund træning i søndags - og vi har så 12 søndage foran os med en konkurrence senere til sommer. Fører/Hund programmet har vi ikke prøvet, så det må vi læse på, men meget kan hentes fra DKK programmet. Lineføring er og bliver lineføring, men i Fører/Hund skal hunden også gå på højre side. Hlet fint for det skal vi bruge til agility og til rally, så det skal nok komme. Lige nu er vi ved at genindlære stillingsskift, hvor jeg gerne vil have hurtigere og mere rigtige skift - Uno flytter sig lidt ud til min højre side, ligesom hun godt kan rykke en smule frem.

Flyvende Uno

1 kommentar:

  1. Oh vad duktiga ni är!!! Snart har ni gått förbi mig och min 8 månadersvalp... ;-)

    SvarSlet